Hoe vind je de mensen die echt bij jou en je bedrijf passen?
Je kent het wel… Je maakt een post voor sociale media, je stopt er veel tijd in en toch krijg je reacties van de verkeerde mensen… OF nog erger… Je krijgt helemaal GEEN reactie. SUPER frustrerend, toch?!
Die frustratie komt vanuit 1 basispunt: het kennen van je ideale doelgroep. Maar hoe bepaal je die nu? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap hen echt raakt? NOG beter… Hoe zorg je ervoor dat ze actie gaan ondernemen? In deze blog neem ik je stap voor stap mee! 😉
Let’s be clear… ‘Iedereen’ is NIET je doelgroep… Weet ik ben hier ook schuldig aan!
Ik weet dat het verleidelijk is om te denken dat hoe meer mensen je bereikt, hoe beter. MAAR in realiteit werkt dit dus niet. Anders zou het toch zoooo eenvoudig zijn, hé. 😉
Een ideale doelgroep is dus een groep mensen die ECHT baat heeft bij jouw product of dienst. Dat zijn de mensen die niet alleen interesse hebben, maar ook bereid zijn om te kopen, te boeken of met jou samen te werken.
Voorbeeldje… Denk aan een haarsalon dat gespecialiseerd is in krullend haar. Ja, technisch gezien kan iedereen hun klant zijn, maar iemand met stijl haar gaat er waarschijnlijk niet naartoe. Door je te focussen op de juiste mensen, trek je klanten aan die wél enthousiast zijn over wat je doet.
Denk eens aan een klant waar je een TOP samenwerking mee hebt / had. Beschrijf deze klant nu eens. Is dat iemand uit de buurt? Jong/oud? Vrouw/man / B2B of B2C, …? Schrijf alle kenmerken, eigenschappen en gedragingen op.
DUS… Wie zijn je beste klanten tot nu toe? Dat hoeven niet perse de ‘grote’ klanten te zijn, maar diegene waarmee je het liefst samenwerkt en die je oprecht super goed kon helpen.
Welke eigenschappen hebben ze? Wat zijn hun behoeften of vragen? DIT is goud waard! Vaak vind je hierin patronen terug die je ideale doelgroep ook heeft.
Wat zegt een leeftijd of een geslacht over je ideale doelgroep? NIETS… Als je tegen mij zou zeggen ‘Kiara ik ga iets met slagroom maken als dessert’. Dat kan dus alles zijn: een taart, pannenkoeken, ijs, enz…
Denk eens aan extra eigenschappen zoals…
– Wat zijn hun grootste uitdagingen?
– Waar liggen ze wakker van?
– Welke sociale media of andere kanalen gebruiken ze?
– Wat vinden ze belangrijk in een samenwerking?
– Hoe gedragen ze zich naar anderen toe?
– Hoe communiceren ze?
– Enz…
Wees niet bang om hun taal te spreken en jouw identiteit in te steken. Je ideale doelgroep heeft een eigen manier van praten en communiceren, zorg dat je met hen mee kan praten. Een hippe start-up zal anders communiceren dan een advocatenkantoor. Stem je communicatie hier dus op af.
Wees ook niet bang om keuzes te maken. Kiezen is niet altijd verliezen! Het voelt eng om een deel van de markt ‘uit te sluiten’, maar het zorgt er net voor dat de juiste mensen zich aangesproken voelen. En believe me… dat is wat je wil!
Stel… Je hebt een beautymerk dat zich richt op mensen met een gevoelige huid en je wil je marketing en communicatie hierop afstemmen. Hoe ga je dit dan aanpakken?
STAP 1: Onderzoek behoeften van je doelgroep:
Welke problemen ervaren mensen met een gevoelige huid exact? Welke ingrediënten moeten ze zeker vermijden? Waar zoeken ze exact naar in huidverzorgingsproducten? Welke aspecten vinden zij belangrijk? Welke karakters hebben ze? Zoeken ze emotionele of rationele oplossingen?
STAP 2: Antwoorden zoeken:
Zoek antwoorden op bovenstaande vragen en maak een lijstje. Zo ontdek je bijvoorbeeld dat vele mensen teleurgesteld zijn in standaardproducten en op zoek zijn naar milde, natuurlijke verzorging.
Kijk ook hoe zij communiceren naar hun vrienden/ familie toe. Onderzoek hoe zij doorheen de koopreis gaan… Zoeken ze eerst cijfers en bewijzen of gaan ze eerder uit van reviews en mond-tot-mondreclame?
STAP 3: Stem je marketing hierop af:
In plaats van algemeen te vertellen: ‘We verkopen huidverzorgingsproducten’, zeg je: ‘Onze milde huidverzorging is speciaal ontwikkeld voor mensen met een gevoelige huid en zonder irriterende ingrediënten’.
Het gaat niet om JOU als bedrijf… Het gaat om je ideale klant, hun problemen en hun behoeften! Draai je POV even om. Vertel vanuit het oogpunt van de klant: wat vindt je klant belangrijk aan je product? NIET: wat vind jij belangrijk aan je product?
STAP4: Creëer content specifiek voor deze doelgroep:
Blogposts over de beste ingrediënten voor een gevoelige huid, Instagram reels met huidverzorgingsroutines en eerlijke testimonials van klanten met huidproblemen.
Door deze stappen te volgen en echt oprecht stil te staan bij je ideale doelgroep, trek je precies de juiste mensen aan. Niet zomaar ‘iedereen met een huid’, maar mensen die écht zoeken naar huidverzorging die bij hen past.
Je kent je doelgroep nu… Verplaats jezelf in hun schoenen en bekijk je eigen website, sociale media, advertenties, content, enz. Word jij hier warm van? Spreekt het je echt aan?
Zorg dat je messaging direct aansluit bij HUN noden.
Creëer gerichte content op basis van hun vragen en behoeften.
Blogposts, reels, posts, stories, enz. die echt resoneren met je doelgroep. Denk aan waardevolle tips, herkenbare struggles en oplossingen.
Maak gericht reclame voor je producten of services.
Gebruik gerichte targetingopties in advetrenties op Facebook, Instagram, Google, enz. Denk niet alleen aan demografie en locatie, maar ook aan gedrag en interesses.
Ga netwerken op de juiste plaatsen. Ga naar events en online groepen waar je ideale klanten zitten, bouw relaties op en wees een echte expert in je niche.
Focus brengt groei, maar te veel focus brengt het tegenovergestelde…
Je doelgroep bepalen is niet 1 keer en DONE! Het is een proces en blijft groeien! Hoe beter jij jouw ideale doelgroep kent en begrijpt, hoe makkelijker je marketing, communicatie en sales wordt. Je trekt niet langer ‘zomaar iedereen’ aan, maar precies de klanten die bij je passen en die wél converteren.
DUS, tijd om keuzes te maken en je ideale doelgroep te definiëren. Want believe me: zodra je dat doet, wordt alles hierna pakken makkelijker EN LEUKER!
Pak je het niet graag op je eentje aan en kan je een creatieve sparringspartner gebruiken? Plan dan hier je eerste intakegesprek in! 😉
We gebruiken cookies om apparaat info op te slaan / te openen. Dit doen we om je website-ervaring te verbeteren en om (niet-) gepersonaliseerde advertenties te tonen.
Door deze banner te accepteren ga je hiermee akkoord. Als je geen toestemming geeft of deze intrekt, dan kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde functies en kenmerken van deze website.