Hoeveel kost een facebook / Instagram advertentie?

Hoeveel kost een FB of IG advertentie?

Welk budget zet je best in?

‘Seg Kiara, Hoeveel kost adverteren op Instagram of Facebook?’. Die vraag krijg ik wel vaker en dat is normaal ook! Als je helemaal niet bekend bent met sociale media posts, dan is het des te moeilijker om alles te begrijpen. In deze blogpost doe ik een poging om je meer bij te leren over de budgetten die je kan inzetten voor Facebook & Instagram ads. Waar wacht je nog op?

Huh? De prijs hangt af van het doel?

Ja hoor! Wanneer je professioneel adverteert, stel je een doel in. Hierbij heb je enkele mogelijkheden…

Bereik / awareness

Verkeer/ traffic

Leads

Engagement

 

 

 

Zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep bereiken.

 

Meer verkeer / klikken naar je website leiden

 

 

 

Contactopname

 

Een bericht sturen

 

Een video bekijken

 

 

Klikken op advertentie genereren.

 

 

Freebie downloaden & inschrijving voor nieuwsbrief

 

 

Antwoorden op een evenement

Ben je al wat meer mee met de verschillende opties? Er zijn er nog meer, maar daar ben ik zelf geen fan van.

Hoe bepaal je nu het juiste Advertentiebudget ?

Eigenlijk is het heel simpel…

De minimale kostprijs hangt sterk af van het gekozen doel. Vraag je meer actie / engagement van je doelgroep en van Facebook? Dan wordt het minimum budget per dag iets duurder. Ben je in de mogelijkheid om een hoger budget in te zetten? Dan is dit zeker welkom!

Als je puur wiskundig het budget berekent dan krijg je deze resultaten. PS. Hou er wel rekening mee dat je campagne min. 14 dagen moet lopen en max 1 maand mag lopen (Anders werkt je advertentie niet meer optimaal).

Hier is een duidelijk overzicht:

Soort advertentie

Budget per dag

Totaal 14 dagen

Totaal 30 dagen

Bereik
/  awareness

€5

€70

€150

Verkeer
/ traffic

€10

€140

€300

Leads

€15

€210

€450

Engagement

€10-€150

€150-€210

€300-450

Overzicht in je eigen cijfers is heel erg belangrijk. Als je bijvoorbeeld geen €100 over hebt om te adverteren, dan is het misschien interessant om een andere vorm van reclame te kiezen.

Enkele real life cases om je een idee te geven…

Ik heb al zeer veel verschillende advertenties gemaakt, allemaal met andere budgetten. Dit maakt het adverteren net zo leuk en interessant.

Tegelhandel in het Waasland:

Zij maken iedere maand een advertentie. Zij investeren tussen de 50 en 100 euro per dag in deze advertentie en laten deze +-14 tot 30 dagen lopen. Alles hangt af van de periode en de actie die ze uitvoeren. Zij zijn consistent aanwezig en hebben over de tijd van 1 jaar een groei va 15% gekend (2022-2023).

Online welzijnscoach:

Deze klant adverteerde al sinds 2020, steeds met enkele pauzes tussen. Ze wou haar jaartraject lanceren door een unieke mailbunch van 10 mails. De spendeerde 8000 euro in deze advertentie op 3 weken. Hieruit heeft ze +- 62 kopende klanten gehaald. Het geïnvesteerde budget werd snel terugverdient (2023)

Tegelzetter:

Hij adverteerde bij een andere grote firma waar hij veel voor betaalde, maar weinig resultaat in zag. Hierna is hij tot bij mij geraakt. Zijn eerste advertentie loopt momenteel een kleine week. Hij investeerde 10 euro per dag (70 euro) en had al 2 contactopnames waarvan 1 klant geworden is. De advertentie loopt nu nog 3 weken door.

Gezondheisspecialiste:

Zij zet 10 euro per dag in om haar doelgroep een bericht te laten versturen via Instagram. Wekelijks krijgt ze 2-3 berichten waar ze ook effectief 1-2 klanten uithaalt. Ze is momenteel aan haar 3e maand advertenties bezig.

Ik wil adverteren!

Maar heb je nog wat begeleiding nodig?

Klaar om werkende Facebook & Instagram advertenties op te zetten? 
Dankzij deze tips kom je al een heel eind ver. 

Wil je graag weten hoe je deze advertenties zelf opzet OF geef je dit liever uit handen? Contacteer me dan via onderstaande knop. Ik geef je een gepaste opleiding of zorg speciaal voor een unieke werkende Facebook en/of Instagram advertentie!

Comments are closed.